A dohányzás veszélyei – II. rész

A dohányzás veszélyei – II. rész

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) jelentése szerint ma több mint egymilliárd ember dohányzik a világon – és minden tizedik elhalálozás összefüggésbe hozható a dohányzással!

Egészségközpontunk tapasztalt belgyógyász-kardiológus szakorvosa, Dr. Tatay Kornélia segítségével összegyűjtöttünk minden fontos információt, amely a dohányzás egészségre gyakorolt káros hatását támasztja alá.

„Hazánkban mintegy 2 millióan dohányoznak – ezzel nem csak a saját szervezetüket, de a környezetükben élőkét is károsítva.  Megdöbbentő adat, hogy a valaha dohányzók 18%-a 10 éves kora előtt szívta el az első cigarettát. Közismert tény, hogy a dohányzás függőséghez vezet és számos súlyos, az életminőséget jelentősen befolyásoló megbetegedés okozója. Fontosnak tartom, hogy a dohányzás néhány, a köztudatban még nem annyira elterjedt ártalmaira, rövid és hosszútávú következményeire felhívjam a figyelmet.” – magyarázza Tatay doktornő.

 

A passzív dohányzás is káros!

Mivel a dohányzás során a levegőbe kerülnek a füstben lévő egészség károsító vegyi anyagok, a dohányzó környezeté­ben lévő többi emberre is ugyanúgy hatnak, ezáltal a passzív dohányzás is kárt okoz! A dohányosok körében 2-4-szer nagyobb a szívkoszorúér-megbetegedések és az agyvérzés kialakulásának valószínűsége, mint a nemdohányzóknál, a passzív dohányos felnőttek esetében pedig 25-30 százalékkal magasabb ez a kockázat. Riasztó adat a legutóbbi hazai felmérések szerint, hogy a fővárosi óvodások 29%-a passzív dohányos!

 

Legújabb kutatási eredmények szerint nem csak az aktív és passzív dohányzás káros, hanem a cigaretta harmadlagosan is károsíthatja egészségünket!

A kaliforniai Berkeley Laboratórium új kutatása egy eddig nem ismert potenciális veszélyforrásra hívja fel a figyelmet. Nem csak a dohányos bőrén, haján érezzük a dohányfüst illatát, hanem abban a zárt térben, ahol dohányoztak, sokáig megmarad a jellegzetes szag.  A dohányfüst megtapad a felületeken, például a falon, a padlón, a függönyökön, a bútorokon, és különböző textíliákon – erősen kötődve napokig, hetekig, hónapokig is megmarad. Ez a maradék nikotin a szobai levegőben lévő salétromos savval reagálva rákkeltő anyagokat (dohányspecifikus nitrozaminokat) képez, amelyek a legveszélyesebb rákkeltő anyagok. Mivel a legvalószínűbb, hogy ezek a vegyületek belégzéssel és a bőr textilekkel és ruhákkal való érintkezésekor jutnak szervezetünkbe, ez a harmadlagos dohányterhelés a leginkább a kisgyermekeket veszélyeztetheti. A tanulmány szerint a cigarettázás közbeni szellőztetés sem küszöböli ki ezt a veszélyt. A szabad levegőn történő dohányzás során a bőrhöz és a ruházathoz kötődő nikotin a zárt térbe visszatérve minden egyéb felületre is rákerülhet, tehát ezzel sem védhető ki a károsító hatás.

Köztudott, hogy a szív- és érrendszeri, tüdő és daganatos betegségek kockázatát növeli. Akik a dohányzás mellett még alkoholt is fogyasztanak, azoknál különösen nagy a szájüre­gi, a gége- és a nyelőcsőrák veszélye.

 

Miért okoz szív- és érrendszeri megbetegedést a dohányzás?

  • mert emeli a pulzust és a vérnyomást, emellett növeli az „ártó” LDL-koleszterin szintjét, és csökkenti a „védő HDL-koleszterinét.
  • idő előtti érelmeszesedést okoz, mely következtében romlik a kü­lönböző szervek, például a szív, vese, agy, szem vér- és oxigén­ellátása.
  • a dohány égésekor keletkező melléktermékek pedig direkt káro­sítják az artériák falát és fokozzák a vérlemezkék összecsapódását, ezáltal növelik a vérrög­képződés veszélyét. Mindez jelentősen meg­növeli a szívinfarktus és a szélütés (stroke) kockázatát.
  • akinél több rizikótényező is fennáll ( magas vérnyomás, magas kolesz­terin szint, túlsúly, cukorbetegség, 40 év feletti férfi vagy változókor utáni nő + dohányzás), akkor a szív- és érrendszeri betegségek kockázata sokszorosára nő. A rizikótényezők ugyanis hatványozódnak.

Az utóbbi években a dohányos férfiak megbetegedési kockázata megkétszereződött a soha nem dohányzó férfiakéhoz képest, a nőké azonban több mint megháromszorozódott!

A nők évszázadokkal később kezdtek dohányozni és alkoholt fogyasztani, mint a férfiak, így a szervezetükben nem alakultak ki a természetes védekező mechanizmusok. Sokkal védtelenebb a női szervezet a károsító hatásokkal szemben. A nők körében 1950 óta 400%-kal nőtt a tüdőrákos megbetegedések gyakorisá­ga! A női nemi hormonoknak köszönhetően a nők egészen a változókorig védettebbek a szív- és érrendszeri betegségekkel szemben, mint a férfiak. Menopauza után azonban a nők kockázata magasabb lesz, nemcsak „behozzák, hanem le is hagyják a férfiakat infarktus és stroke vonatkozásában.  A dohányos nők körében még magasabb a szív-  és érrendszeri betegségek, események kockázata.

 

Milyen egyéb káros hatásai vannak a dohányzásnak?

A dohányzás veszélyei nem zárulnak le a keringési betegségekkel és a tüdőrákkal.

  • számos légúti betegség – például az asztma, a krónikus hörghu­rut, a tüdőgyulladás és a tüdőtágulás – kialakulásá­ban is döntő szerepe van.
  • növeli a korai csontritkulás, a gyomorfekély, a szürke hályog és az időskori szellemi le­épülés (demencia) veszélyét is.
  • szerepet játszhat az inzulinrezisztencia és a metabolikus szindróma kialakulásában.
  • dohányosok esetében sokkal nagyobb valószínűséggel alakul ki Crohn-betegség (vastagbél gyulladás), mint a nemdohányzóknál. A kialakult betegség esetén a dohányzás csökkenti a kezelés hatékonyságát és súlyosbítja a betegség lefolyását.
  • a hasnyálmirigyrák a legrosszabb halálozási statisztikájú daganatok közé tartozik, melynek ismert kockázati tényezői közé tartozik a dohányzás.
  • friss kutatások alapján a HPV-nek (humán papilloma vírus) társ-karcinogén szerepe lehet, vagyis a dohányzók rákkockázatát növeli. A dohányzás határozottan provokálja a HPV rákkeltő hatását!
  • tanulmányok szerint azon férfiaknak, akiknek apja is dohányzott, jóval alacsonyabb volt a spermaszáma, továbbá kimutatták a kapcsolatot a dohányzó apák és gyermekeik számos egészségi problémája, köztük számos rendellenesség között is!
  • azoknál a terhes nőknél, akik a dohányzásról le­mondani képtelenek, nagyobb a vetélés, a koraszülés és a halvaszülés veszélye, és gyermekeik közt gyakoribb a bölcsőhalál. Ráadásul ezek a gyerekek nagyobb valószínűséggel születnek kis súllyal, és körükben az átlaghoz képest jóval gyakrabban fordul elő asztma és fülfertőzés.
  • az anyai dohányzás a magzati tüdőfejlődésre rendkívül káros hatású. Az anyatejjel a nikotin is bekerül a baba szervezetébe, akinél emiatt például alvási zavarok is jelentkezhetnek. Összefüggést találtak az anya várandósság idején való dohányzása és gyermeke csökkent spermaszáma között!
  • sok erős dohányos szenved magasvérnyomás betegségben és szed rendszeresen vérnyomáscsökkentő gyógyszereket. Fontos tudni, hogy bizonyos un. hagyományos béta blokkoló gyógyszerek (pl. propranolol, metroprolol hatóanyag) és a tiazid típusú vízhajtók  (több vérnyomáscsökkentő gyógyszer kombináció tartalmazza) amúgy is kedvezőtlenül befolyásolják a vérzsír szinteket,  de ezt a káros hatást a dohányzás fokozza. Ezek a hagyományos béta blokkolók dohányos egyéneknél jóval kisebb mértékben csökkentik a vérnyomást és a szívfrekvenciát, mint a nem dohányzóknál. Idősebb egyéneknél ez még inkább érvényes.
  • a dohányzás erősen gátolja a tiazid típusú vízhajtók és kedvezőtlenül befolyásolja az un. ACE- gátlók vérnyomáscsökkentő hatását is.
  • a dohányzó magasvérnyomásos betegeknél nehezebben érhető el a vérnyomás célérték, gyakori az un. rezisztens vagyis nehezen beállítható vérnyomás kialakulása.

 

Leszokás? IGEN!

Ennyi sokkoló adat után jó hír, hogy bármikor abbahagyva a do­hányzást, a dohányos saját szervezetének továb­bi károsodása, a jövőbeli betegségek kockázata jelentősen csökken, a környezetében élők egészsége sem károsodik.

  • 5 évvel a leszokás után az ex-dohányosok műtéttel gyógyítható tüdőrákban való megbetegedé­sének veszélye már igen jelentős mértékben, mintegy felére redukálódik.
  • 15 évi dohány­mentesség után a szívkoszorúér-betegség va­lószínűsége gyakorlatilag megegyezik a soha nem dohányzókéval.
  • mint a legtöbb dolog, ez is elhatározás és akarat kérdése. A dohányosok többsége a leszokást egyedül is képes sikerre vinni. Természetesen minél fiatalabb korában szokott rá valaki a dohányzásra, annál nehezebb a leszokás.
  • fontos az önbizalom, hinni kell abban, hogy „meg tudom csinálni”. Ki kell tűzni egy célt és fontos a motiváció, amiért érdemes leszokni a dohányzásról. Ha egy teljes és egészséges, kiváló életminőségben töltött élet lebeg a szemünk előtt, akkor talán könnyebben vihetjük sikerre a célt.
  • egy jól működő szociális háló segíthet. Alakítsunk ki olyan kapcsolati közeget, amiben van kire támaszkodnunk és ahol megoszthatjuk a problémáinkat ahelyett, hogy egy káros szenvedélybe menekülnénk.
  • találjuk meg azt a módszert, amivel levezethetjük a stresszt. Lehet ez jóga, meditáció, intenzívebb mozgásfajta, de akár a zenehallgatás vagy a rejtvényfejtés is.
  • Alakítsunk ki egy olyan életmódot, ahol a sport és az egészséges táplálkozás áll a középpontban, nem pedig a függőség.
  • Ha semmi sem segít, akkor érdemes konzultálnunk egy orvossal, aki további megoldásokkal segítheti a leszokást.

Amennyiben úgy érzi, segítségre van szüksége a káros szenvedély megszüntetéséhez, vagy egyszerűen csak egészségi állapotát szeretné egy szakember segítségével felmérni, szakorvosaink személyesen vagy online (videó) távkonzultáció keretében is állnak rendelkezésére!

Bejelentkezni a +36 1 696 1230-as telefonszámon vagy a vipegeszseg@doktor24.hu e-mail címen tudnak.

Doktor24 Egészségközpont

Kapcsolódó bejegyzések

Kérdése van?

Tisztelt Érdeklődő!

Munkatársainkat hétköznapokon 8.00 és 16.30 között tudja kérdezni élőben.

Írjon nekünk!

Beszélgetés idítása

Tisztelt Látogatónk!

Weboldalunkon sütiket használunk.
Néhány süti a weboldal helyes működéséhez szükséges, míg másokkal a kényelmesebb böngészési élményt szeretnénk biztosítani.
A sütikről és az adatvédelmi szabályainkról bővebben tájékozódhat az Adatvédelmi tájékoztatónkban.

Kérjük állítsa be milyen sütiket engedélyez az oldal számára!
(Beállításait a későbbiekben módosíthatja a bal alsó sarokban található süti jelre kattintva.)

Szükséges sütik Ajánlott sütik Elfogadom

Tisztelt Látogatónk!

Személyes adatot készül megadni!
Kérjük mielőtt folytatná, olvassa el az adatvédelmi szabályainkat az Adatvédelmi tájékoztatónkban.

Megértettem