Becsüld meg az alvást! Az egészséged múlhat rajta

Sokszor ébredsz fáradtan és kimerülten? Gyakran keveredsz ki úgy az ágyból, mint aki teljesen használhatatlan? Mitől lesz az alvás egészséges, és mikor beszélhetünk alvászavarról?

Az alvás egy létfontosságú, nagyon aktív biológiai folyamat; a pihentető és minőségi alvást pedig rengeteg tényező befolyásolhatja − hangsúlyozta Dr. Tatay Kornélia belgyógyász-kardiológus szakorvos, akit arról faggattunk, hogy a nem megfelelő alvás milyen kockázatokkal jár.

Rosszul alszol? Ezeknek a betegségeknek a kockázatával kell számolnod! 

Kutatások bizonyították, hogy az alvás nem megfelelő időtartama és rossz minősége összefüggésbe hozható bizonyos betegségek iránti fokozott rizikóval és sajnos a halálozással is.

Nézzük, milyen betegségeket okozhat a rossz alvás!

  1. Szív-és érrendszeri betegségek

A rövidebb alvásidő, annak minősége és folyamatossága befolyásolhatja a szív-és érrendszeri kockázatokat! Ha ugyanis napi öt óránál kevesebbet vagy kilenc óránál többet alszunk, akkor fokozottabban ki vagyunk téve a szívkoszorúér-betegség és a stroke veszélyének, szemben azokkal, akik hét-nyolcórányi alvásidővel gazdálkodnak.

Sőt! Nem árt tudni, hogy az alvásmegvonás és a rossz minőségű alvás következtében hormonális és anyagcsere-változások is bekövetkeznek szervezetünkben. Ilyenkor növekedik a szimpatikus idegrendszer aktivitása, fokozódik a stresszhormonok (pl. kortizol) szintje, amely vérnyomás emelkedést, szívritmuszavart okozhat. 

  1. 2-es típusú cukorbetegség

Ma már azt is tudjuk, hogy az alvásmegvonás inzulinrezisztenciával és csökkent glükóztoleranciával jár. Azok körében, akik rendszeresen napi öt óránál kevesebbet alszanak, gyakrabban alakul ki 2-es típusú cukorbetegség.

  1. Csontritkulás

Hölgyeim, figyelem! Egy a nők körében végzett vizsgálat szignifikáns összefüggést talált a csökkent alvásidő és a csontritkulás között, valószínűleg az alvásmegvonáshoz kapcsolódó hormonális hatások miatt.

  1. Az érzelmi élet zavarai

Ha nem alszunk eleget vagy alvásunk nem kielégítő, az magatartászavarokat, fokozott stresszkészséget, következményes hangulatzavart, túlzott táplálékfelvételt és elhízást eredményezhet.

  1. Az immunrendszer zavarai

Igazolt tény az is, hogy az alvászavar az immunrendszerünkre is negatív hatással van, azaz csökken az „immunológiai fitneszünk”.

 Mit ajánl a szakorvos?

  • Az optimális egészség fenntartásához aludjunk napi hét-nyolc órát! A hat óránál rövidebb alvás egészségkárosodáshoz vezet hosszú távon. 
  • Tartósan fennálló − egy hónapon túli − alvászavar esetén tilos altatót szedni – orvosi kontroll nélkül! 
  • Alvászavar esetén az első lépés egy átfogó belgyógyászati konzultáció, melynek eredményétől függően további vizsgálatok (pl. alváslaborban történő vizsgálat) elvégzését is javasolhatja a szakember.

kövess minket!

Legfrissebb cikkeink

általános gyermekgyógyászat

Hogyan mozogjunk jól? – Tanácsok sportolás előtt

általános gyermekgyógyászat

Így készítsük fel gyermekeinket az őszi járványokra

általános gyermekgyógyászat

Mitől fáj a gyerek hasa?

általános gyermekgyógyászat

Lehet, hogy szén-monoxid mérgezésünk van?

Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur

Nabeel Mcgregor

Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur

Nabeel Mcgregor

Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur

Nabeel Mcgregor

Lorem ipsum dolor sit amet, consetetur

Nabeel Mcgregor

A honlap tartalma kizárólag tájékoztatási célokat szolgál és nem minősül orvosi tanácsnak vagy diagnózisnak – panasz esetén mindig forduljon orvoshoz.

Copyright 2021 doktor24 – minden jog fenntartva

EVOLUT