Hogyan előzhetjük meg a magas vérnyomás (hipertónia) kialakulását?

Hogyan előzhetjük meg a magas vérnyomás (hipertónia) kialakulását?

A nemzetközi adatokhoz viszonyítva Magyarországon a szív-és érrendszeri betegségek előfordulási gyakorisága jelentős. Az esetek többségében nem fordulunk orvoshoz, csak ha már konkrét tüneteket (pl. mellkasi nyomást, fejfájást, esetleg orrvérzést) tapasztalunk.

Dr. Tatay Kornélia, Egészségközpontunk tapasztalt kardiológus-belgyógyász szakorvosa a szűrővizsgálatok jelentőségére hívja fel a figyelmet és útmutatóul néhány hasznos tanácsot is megoszt velünk, amellyel megelőzhetjük a magas vérnyomás kialakulását.

 

Mikor beszélhetünk magas vérnyomásról?

 A magas vérnyomás általánosan ismert rizikófaktorai:

  • a csökkent fizikai aktivitás
  • ülő munka
  • túlsúly (a hasi típusú elhízás szorosabb összefüggést mutat a hipertóniával)
  • dohányzás
  • sóban gazdag étrend
  • túlzott alkohol fogyasztás
  • magas vérzsír szintek
  • köszvény
  • cukorbetegség

 A vérnyomás mérés során két számból álló értéket kapunk higanymilliméterben (Hgmm) meghatározva. Az első szám (felső érték) a kar fő artériájában lévő nyomást mutatja, ami a szív összehúzódásakor alakul ki, ez a szisztolés vérnyomás. A második szám a diasztolés vérnyomás, amely a szívverések közti „szünetekben” mérhető nyomást mutatja.

A vérnyomás értéke 120/80 Hgmm alatt optimális, 140/90 Hgmm alatti érték esetében beszélhetünk emelkedett-normális vérnyomásról. Utóbbi esetében érdemes figyelemmel kísérni az értékeket, ugyanis az emelkedett-normális vérnyomás az idő előrehaladtával romlik és általában pár éven belül már hipertóniává alakul.

 

Hogyan előzhetjük meg a magasvérnyomás kialakulását?

 Tornázzunk!

A mozgás a legjobb stressz levezető, feszültség oldó, ezen felül fontos szerepe van  a szív- és érrendszeri valamint anyagcsere és mozgásszervi betegségek megelőzésében, a jó  életminőség megőrzésében. Nemzetközi vizsgálatok alapján ismert, hogy a rendszeres testmozgás csökkenti a szisztolés és a diasztolés vérnyomást egészséges és hipertoniás egyéneknél is. Hipertónia esetén a  szisztolés vérnyomást 4–10 Hgmm-el, a diasztolés vérnyomást  2–10 Hgmm-el is csökkenti! Fontos, hogy a sport ne büntetés legyen, hanem élvezetet okozzon.

  • Egészséges fiataloknak a dinamikus sportok, így a labdajátékok (labdarúgás, kosárlabda, röplabda, tenisz) illetve a gyorsasági sportok (atlétika, magas- és távolugrás, vívás) és esztétikai (aerobik, torna, ritmikus sportgimnasztika, tánc, szinkronúszás) ajánlottak.
  • Egészséges középkorúaknál a mérsékelt-közepes erősségű, (4-8 kcal/perc), heti 5-7 alkalommal 30-60 percen át végzett intenzív dinamikus testmozgás, a maximális szívfrekvencia 60–80%-val javasolt.
  • Egészséges  65 év felettiek esetében heti 4-5 alkalommal 30-50 perces aktivitás, a maximális szívfrekvencia 60%-val javasolt.

Akinek hajlama van a magasvérnyomásra, vagy már ismert beteg, azoknál a  dinamikus sport tevékenység kedvezőbb, mint a súlyzós erőedzés (préseléssel, erőlködéssel járó sport emeli a vérnyomást, tehát nem ajánlott). Ajánlott mozgásforma a gyors séta (6 km/óra feletti sebességgel), nordic walking, kocogás, kerékpározás,  golf, lovaglás, mely tevékenységek nem járnak hirtelen vérnyomás növekedéssel.

A maximális pulzusszám  kiszámítása: 220 – életkor. Ez egy 40 éves embernél 220-40 = 180.  

A maximális pulzus elérése egészség megőrző sporttevékenység során nem ajánlott,  tartósan fenntartani kifejezetten tilos, ez csak a versenysportban megengedett. Nélkülözhetetlen az egyénhez, sporttevékenységhez választott sportruházat, kiemelt hangsúly a megfelelő cipő kiválasztásán van,  melyhez kérjük szakember segítségét. Nagyon fontos a megfelelő bemelegítés, edzések végén a levezetés és nyújtás a sportsérülések megelőzése érdekében.

Étkezzünk tudatosan!

Fogyasszunk  magas cellulóz, hemicellulóz és pektin tartalmú élelmiszereket. A pektinek fontosak, mert részben gélképző tulajdonságuk miatt lassítják az ételek áthaladását a felső béltraktuson, vala­mint késleltetik vagy meggátolják egyes mérgező anyagok  felszívódását, ezért hasmenéssel járó betegségek esetén nagyon kedvezőek. Másrészt a  vastagbélben található, normál bélflórát képező bélbaktériumok számára tápanyag forrásként is szolgálnak, így  segítenek a mikrobiom (a bél bakteriális profilja, mely olyan egyéni, mint az ujjlenyomatunk) fenntartásában.

Legjobb pektin tartalmú ételek: alma, birsalma, sárgarépa, banán, csicsóka. Az ajánlott napi 30-40 g rost elfogyasztását csak úgy ér­hetjük el, ha a napi étrendünk tartalmaz gyümöl­csöt, zöldségeket és teljes kiőrlésű gabonákat.

Mivel főzés és hőkezelés hatására a rostok vízfelvevő képessége csökken, ezért naponta együnk nyers zöld­ségeket is. Előnyben kell részesíteni tehát a zöldség, gyümölcs, teljes kiőrlésű gabonatermékek, zsírszegény tejtermékek, hal, sovány húsok, kevés vörös hús fogyasztását.

Konyhasó fogyasztás csökkentése, ideális állapot 4 gramm/nap (2,4 gramm Na fogyasztás).

Nagyobb kalcium-, kálium- és magnézium tartalmú ételek fogyasztásának növelése, ezek bevitele legfőképpen természetes forrásból származzon  (pl. gabonafélék, olajos magvak, száraz hüvelyesek).

Ne dohányozzunk!

Ez a vérnyomást csak kismértékben, de a szív- és érrendszeri (kardiovaszkuláris) rizikót jelentősen csökkenti.

Figyeljünk a napi koffein mennyiségre!

A koffein eseti fogyasztása elsődlegesen a szívfrekvenciát növeli, a vérnyomást akutan csak nagy adag fogyasztása emeli. Rendszeres alkalmazása (kb. azonos mennyiség, frekvencia, napszak) a vérnyomásra már nincs szignifikáns hatással. Az energiaitalok mindenképpen kerülendők, mert 7-szer annyi koffeint tartalmaznak, mint egy adag erős kávé, azonban cukrot és számtalan káros anyagot (ízesítő aroma, színező anyag, stb.) annál inkább. Rövid időre “felpörgetik” a szervezetet, utolsó tartalékait felemésztik, ezért a hatás elmúltával alacsonyabb energia szintre esik vissza.

Fogyasszunk D-vitamint!

Az utóbbi évek adatai alapján a naponta legalább 800 NE D-vitamin fogyasztása hipertóniás betegekben jelentős mértékben csökkentheti a szív- és érrendszeri események kockázatát.

 

5 tény a magas vérnyomásról

  1. Az Európai Unión belül a születéskor várható élettartam tekintetében férfiaknál és nőknél Litvánia és Lettország után Magyarországon a legrosszabbak a mutatók.
  2. A nők esetében 58%, míg a férfiaknál az elhalálozások 45%-a a keringési rendszer betegségeivel függ össze.
  3. A vérnyomás a kor előre haladtával nő, ez meghatározza a betegség gyakoriságát is.
  4. Genetikai összefüggésre utal, hogy a hipertóniás szülők gyermekeiben a magasvérnyomás-betegség gyakrabban fordul elő.
  5. Egy friss nemzetközi kutatás szerint az alacsony rost tartalmú étrendet fogyasztók hajlamosabbak a magas vérnyomásra.

 

A szűrővizsgálatok jelentősége

A magasvérnyomás-betegség megelőzésben a hipertóniaszűrés alapvető. A foglalkozás-egészségügyi vizsgálatoknak  kiemelt szerepe van az egyébként egészséges és többnyire 50 év alatti lakosság szűrésében, a magas vérnyomás és a rizikóállapot korai felismerésében. Negyven év felett alacsony kockázati  csoportban is évente szükséges vérnyomásmérést végezni.

Amennyiben fennáll valamilyen kockázati tényező (pl. túlsúly, cukorbetegség, dohányzás, magas koleszterin szint), szintén legalább évente indokolt a vérnyomást ellenőrizni szakorvosi vizsgálat kapcsán. Szűrővizsgálat során egy tájékozódó kikérdezés, fizikális orvosi vizsgálat, vérnyomásmérés és EKG vizsgálat  történik, tehát  fájdalmatlan és mentes minden kellemetlenségtől. Ennek alapján a szakorvos eldönti, szükséges- e további vizsgálatok elvégzése,  mint ABPM (24 órás ambuláns vérnyomás monitorozás), szívultrahang, szemfenék vizsgálat, labor.

Az időben felfedezett és kezelt magasvérnyomás betegség segít a szövődmények, célszerv károsodások (szív- és érrendszer, vese, szem, központi idegrendszer) és társbetegségek (infarktus, szívelégtelenség, stroke, veseelégtelenség)  megelőzésében alamint a jó életminőség hosszantartó megőrzésében.

Kardiológiai konzultációink elérhetők személyesen a Doktor24 Cityzen Egészségközpontban illetve online (videó) távkonzultáció keretében is! Egyeztessen időpontot kollégáinkkal munkanapokon 8.00 és 16.00 óra között a +36 1 696 1230-as vagy a +36 70 371 0539-es telefonszámon illetve bejelentkezési igényét jelezheti a vipegeszseg@doktor24.hu e-mail címen akár hétvégén is.

Doktor24 Cityzen Egészségközpont

Kapcsolódó bejegyzések

Kérdése van?

Tisztelt Érdeklődő!

Munkatársainkat hétköznapokon 8.00 és 16.30 között tudja kérdezni élőben.

Írjon nekünk!

Beszélgetés idítása

Tisztelt Látogatónk!

Weboldalunkon sütiket használunk.
Néhány süti a weboldal helyes működéséhez szükséges, míg másokkal a kényelmesebb böngészési élményt szeretnénk biztosítani.
A sütikről és az adatvédelmi szabályainkról bővebben tájékozódhat az Adatvédelmi tájékoztatónkban.

Kérjük állítsa be milyen sütiket engedélyez az oldal számára!
(Beállításait a későbbiekben módosíthatja a bal alsó sarokban található süti jelre kattintva.)

Szükséges sütik Ajánlott sütik Elfogadom

Tisztelt Látogatónk!

Személyes adatot készül megadni!
Kérjük mielőtt folytatná, olvassa el az adatvédelmi szabályainkat az Adatvédelmi tájékoztatónkban.

Megértettem