Karanténpszichológia: Rámehetnek a családok az összezártságra?

Karanténpszichológia: Rámehetnek a családok az összezártságra?

A karanténhelyzet kialakulása előtt mindannyian jól megszokott ritmusunkban éltük mindennapjainkat, ám mindez egycsapásra átalakult. Ez önmagában is jelentős stresszforrást jelent, de sok esetben hozzájön még a félelem járványtól és annak következményeitől, fokozva a belső feszültséget a gyermekekben, a felnőttekben és a család egészében. Semmi meglepő nincs tehát abban, ha most stresszesebbnek érezzük magunkat, épp ezért mindenkinek jól jöhetnek dr. Garas Péter, a Doktor24 Cityzen Egészségközpont gyermek- és ifjúságpszichiáterének könnyen alkalmazható szorongásoldó tippjei.

Eltávolít vagy összehoz a krízishelyzet

A hirtelen ránk szakadt különleges helyzetben a kicsiket inkább a felborult napirend és az óvodai-iskolai kapcsolatok hiánya teheti feszültté, a serdülőknél a társas- és párkapcsolatok hiánya, a tanulás kihívásai kerülhetnek előtérbe, és a felnőttekkel együtt a félelem válthat ki bennük szorongást a megbetegedéstől, illetve a járvány lehetséges következményeitől.

Dr. Garas Péter szerint nehezíti a helyzetet, hogy az így generálódott feszültséget csakis a négy fal között vezethetjük le, vagyis gyakrabban robbanhatnak ki viták, veszekedések az összezártság alatt, de ha felismerjük, hogy az új helyzetre akár olyan kihívásként is tekinthetünk, ami összekovácsolja a családtagokat és nem éket ver közéjük, akkor – bármilyen meglepő – akár az épülésünket is szolgálhatja.

„Abban, hogy a kapcsolatainkra hogyan hat a jelenlegi helyzet, a család alapstruktúrája mellett fontos szerepet játszik a család, a családtagok rugalmassága és a közös problémamegoldó képessége is: azokban a családokban, ahol már korábban is jelen voltak párkapcsolati feszültségek vagy eltávolodtak egymástól a felek, nyilván nehezebb harmonikusan eltölteni a bezártság heteit. Ezek a stresszfaktorok ugyanis törvényszerűen felerősödnek” – hangsúlyozza a szakértő, aki szerint ebben a feszültséggel teli időszakban sokat tehetünk azért, hogy a családi fészek ne váljon háborús övezetté. „Sok szülőn látom, hogy a lehetőségeihez mérten szeretné továbbra is fenntartani azt az ideális állapotot, amelyben korábban élt a család, azonban most jobb belátni, hogy a járványhelyzet és az abból adódó karantén egyáltalán nem sorolható az ideális állapotok közé. Sokat segíthet, ha rendszeresen emlékeztetjük magunkat arra is, hogy az adott helyzet – bár elhúzódhat – nem fog örökké tartani” – teszi hozzá dr. Garas Péter.

A családterapeutaként is dolgozó pszichiáter nem rejti véka alá, hogy ez az átmeneti állapot mindenütt felerősítheti az alapvető problémákat, ami miatt különösen nehéz helyzetbe kerülhetnek azok, akik bántalmazó és/vagy alkoholfüggő családtagokkal élnek egy fedél alatt. „Korábban megvolt a lehetőség arra, hogy az alkoholfüggő családtag a kocsmában egyedül vagy társaságban öntsön fel a garatra és a szerettein »csak« a maradék feszültségét vezesse le, most viszont az alkoholfogyasztás tere is a családdal egy fedél alatt zajlik, anélkül, hogy az indulatait kiadhatná a kocsmában. Bár erre vonatkozó friss statisztikai adatokkal még nem találkoztam, nagyon valószínűnek tartom, hogy az ilyen típusú családokban sajnos jelentősen megnövekszik az erőszakos cselekedetek száma” – részletezi Garas doktor.

Stresszcsökkentő stratégiák a szakértőtől

Ha valaki felismeri, hogy rosszul érzi magát a bőrében a bezártság miatt, és változtatni is szeretne ezen az erőt próbáló helyzeten, tulajdonképpen már meg is tette az első fontos lépést a sikerért. Dr. Garas Péter szolgált néhány – pontosan nyolc – hasznos tanáccsal azoknak, akik szeretnének javítani a mindennapjaikon:

  • Az egyik legfontosabb a tudatosság, ami a család minden tagjának segíthet a jelenben maradni és erősítheti a stabilitás érzését. Ennek szellemében lényeges, hogy legyen napirendünk és lefektessünk bizonyos szabályokat, amelyeknek a betartására is oda kell figyelni. „A napirend kialakítása leginkább az óvodás és a kisiskolás gyerekeknek nyújthat segítséget, számukra ugyanis hatalmas biztonságérzetet ad a kiszámíthatóság, de természetesen a serdülőknek és a felnőtteknek is jól jöhet, ha ennek mentén szervezik a teendőiket” – kezdi a gyermek- és ifjúságpszichiáter.
  • Léleképítő lehet az is, ha az egyes feladatok végrehajtását nem csak időben választjuk el, hanem térben is: azok, akik most otthonról dolgoznak, hirtelen elveszítették annak lehetőségét, hogy a munkahelyi konfliktusok valóban a munkahelyen maradjanak, hiszen szinte átmenet nélkül vált az otthonuk egyik szeglete a munkahelyükké.Megszűnt a munka utáni feszültséglevezetés lehetősége a hazáig tartó villamosozással vagy kerékpározással, a felnőttek egyszerűen nem tudják hol kiszellőztetni a gondolataikat, miután végeztek a munkájukkal. Rontja a helyzetet, hogy a munkavégzés és a tanulás helye térben is eltolódott, beférkőzött az otthonunkba, ami korábban az intimitásunknak adott helyet. Érdemes a munka idejére kicsit átrendezni a szobát, áttenni az íróasztalt, hogy a feladatok végeztével visszarendezzék, ezzel is jelezve, hogy már más minőségben lehetnek otthon” – részletezi dr. Garas Péter.
  • Csökkentheti a mindennapokat beárnyékoló stresszt az is, ha a családtagok az új helyzethez alkalmazkodva újra leosztják egymás között a feladatokat. Most nem érdemes fennakadni azon, ha például a munkahelyén vezető beosztásban dolgozó családfőt bevonják otthon azokba a teendőkbe, melyek elvégzésével megkönnyítheti a háziasszony dolgát. Ugyanakkor a békesség kedvéért a nőknek is érdemes türelemmel felvértezni magukat, és elnézőbbnek lenni, ha a párjuk nem áll a helyzet magaslatán, amikor megpróbál besegíteni a házimunkába.
  • A nyílt kommunikáció a hétköznapokban is rendkívül fontos, de karanténhelyzetben különösen nagy a jelentősége. „Érdemes közösen átbeszélni, hogy a kialakult helyzet cseppet sem nevezhető ideálisnak, és megállapodni, hogy ebben az időszakban egy kicsit mindannyian alább adunk a maximalizmusunkból: nem kell minden tanórára maximálisan felkészíteni a gyerekeket, és nem kell görcsösen arra törekedni, hogy minden a régi kerékvágásban folytatódjon az új helyzetben is” – fejti ki a szakértő.
  • Dr. Garas Péter szerint leírhatatlanul fontos az online idő korlátozása, mind a felnőttek, mind a gyerekek számára, az ugyanis szorosan összekapcsolódik a család erőforrásainak mobilizálásával: „Míg korábban a barátnős kávézásból vagy a munka utáni focizásból merítettek erőt a felek, most más lehetőségek után kell nézniük. A kapcsolattartásban nagy segítséget nyújthatnak a közösségi oldalak, az online vacsorák, az internetes társasjátékok, oda kell azonban figyelni arra, hogy ne csússzon ki a kezünkből az irányítás és limitáljuk a virtuális időtöltést.” 
  • A családtagok közös időtöltése is nagyban hozzájárul a feszültség csökkentéséhez, jó ötlet együtt tornázni, társasozni vagy családilag relaxálni. Legalább ilyen hatékony a „kütyümentes időszakok” beiktatása, amikor mindenki félreteszi a telefonját és a tabletet, a figyelmét pedig teljes mértékben a családtagjainak szenteli, ami erősítheti egy család stabilitását.
  • Ahhoz, hogy ebben a lelkileg is kimerítő helyzetben fel tudjunk töltődni, minden családtag számára fontos, hogy legyen „énideje”, vagyis lehetősége arra, hogy olyan dolgokkal foglalkozzon, amikben örömét leli. „Nyilván mindenkinek más segít abban, hogy egy kicsit kiszakadjon a monotóniából és ne reggeltől estig az otthoni feladatokkal foglalkozzon. Ehhez persze szükség van a többi családtag együttműködésére, ami a kölcsönösségre épülve olajozottan működhet – különösen fontos ez a szülők esetében, ami ugyancsak a feladatmegosztás irányába hat” – magyarázza a doktor úr.
  • A szorongás csökkentésében rendkívül lényeges a félelmek kibeszélése: osszuk meg szeretteinkkel a fejünkben kavargó gondolatokat, legyen szó a megbetegedésről, az aggodalomról szeretteinkért, az egzisztenciánk elveszítéséről vagy a világméretű gazdasági átalakulásról. Már az is sokat segít a lelki terhek enyhítésében, ha van, aki meghallgat, és nem kell magunkban tartanunk az ijesztő gondolatokat.

Doktor24 Egészségközpont

Kapcsolódó videók

Kapcsolódó bejegyzések

Kérdése van?

Tisztelt Érdeklődő!

Munkatársainkat hétköznapokon 8.00 és 16.30 között tudja kérdezni élőben.

Írjon nekünk!

Beszélgetés idítása

Tisztelt Látogatónk!

Weboldalunkon sütiket használunk.
Néhány süti a weboldal helyes működéséhez szükséges, míg másokkal a kényelmesebb böngészési élményt szeretnénk biztosítani.
A sütikről és az adatvédelmi szabályainkról bővebben tájékozódhat az Adatvédelmi tájékoztatónkban.

Kérjük állítsa be milyen sütiket engedélyez az oldal számára!
(Beállításait a későbbiekben módosíthatja a bal alsó sarokban található süti jelre kattintva.)

Szükséges sütik Ajánlott sütik Elfogadom

Tisztelt Látogatónk!

Személyes adatot készül megadni!
Kérjük mielőtt folytatná, olvassa el az adatvédelmi szabályainkat az Adatvédelmi tájékoztatónkban.

Megértettem