Koronavírus – Étkezési kisokos

Koronavírus – Étkezési kisokos

#maradjotthon #karantén #mitegyek

Fékezzük meg a koronavírus terjedését. Maradjunk otthon.

Az önkéntes kéthetes karantén most akkor is hasznos, sőt kívánatos, ha egyébként nincs körülöttünk olyan családtag, aki miatt ezt a helyzetet vállalnunk kellene. Van azonban felelősségünk a többi embertársunk felé is, minél kevesebbszer lépünk ki a lakásból, annyival csökkentjük annak az esélyét, hogy a vírus továbbterjedhet! Akár úgy, hogy mi elkapjuk, akár úgy, hogy a nem tudunk arról, hogy mi magunk terjesztjük, mert nincsenek tüneteink. Többször leírtuk már ezen a Doktor24 oldalán, hogy ez utóbbi lehetőség életszerű. Mindenesetre, ha bevásárolunk két hétre, érdemes megfogadni táplálkozási szakértőnk, Barcza Zsuzsa tanácsait.

1. Készüljünk fel a megfelelő mennyiségű élelmiszerrel!

Csak annyit vásároljunk – észszerű keretek között – amennyi elegendő arra az esetre, ha két hétre karanténba kerülnénk. Ha kevesebbszer kell boltba menni, kisebb az esélye, hogy megfertőződünk, vagy átadjuk a kórokozót másoknak.

TIPPEK:

Készítsünk bevásárlólistát!

A vásárlásnál most a gyorsaság is cél, jó eséllyel nem marad ki egyetlen olyan fontos tétel sem, amiért esetleg később vissza kellene menni. Gondoljuk át, milyen alternatív megoldásokat választhatunk, ha egy számunkra szükséges termék nem kapható. (pl. ha nincs rizs, készíthetünk bulgurt)

Ne vásároljunk felesleges dolgokat!

Nem érdemes olyat megvenni, amit egyébként nem eszünk meg, de olyan termékből se vásároljunk túlzó mennyiséget, amit szívesen fogyasztunk ugyan, de romlandó. Gyümölcsökből (pl. banán) válasszuk a kevésbé érettet, ellenőrizzük a tejtermékek lejárati dátumát is, közeli lejáratos élelmiszerből annyit tegyünk a kosárba, amennyi a lejárati dátumig biztosan elfogy.

Érdemes most nagyobb adagokat főzni és egy részét lefagyasztani!

Ha alapanyagot is lefagyasztanánk (pl. tőkehús), fagyasztás előtt mossuk meg, töröljük szárazra, és porciózva tegyük el a mélyhűtőbe (azaz olyan adagokban, ahogyan majd felhasználni tervezzük). Érdemes a fagyasztott tételeket felcímkézni, ez a későbbi felhasználásnál nagy segítséget jelent majd!

Legyünk fokozottan tudatosak!

Az otthoni munka és időtöltés óhatatlanul kisebb fizikai aktivitással jár, mint az átlagos életvitelünk. Energiaszükségletünk ebben az időszakban akár 10-30%-al is csökkenhet. Mivel a hűtőszekrény tartalma is egész nap rendelkezésünkre áll, ebben az időszakban fokozott tudatosságra van szükségünk az étkezések számát, minőségét és mennyiségét tekintve, egyaránt.

Válasszuk a házhozszállítást!

A hatályos karanténszabályok szerint hatósági zár alatt lehet ételt rendelni és élelmiszerkiszállítást is lehet kérni. Ha ezt az opciót választjuk, tartsuk szem előtt a napi csökkent energiaszükségletünket, lehetőség szerint válasszunk olyan ételeket, amelyek rostban dúsak, egyszerű szénhidrát tartalmuk (cukor, fehérliszt stb.) viszont alacsony.

2. Mi az, ami mindenképp legyen otthon?

Most csak a legszükségesebb alapanyagokhoz mutatunk irányt két hétre vonatkozóan, egy átlag súlyú, aktivitású, vegyes táplálkozású felnőtt számára.

SZÉNHIDRÁTFORRÁS

  • 2 kg/fő – pékárú – a friss kenyérből, péksüteményből le is fagyaszthatunk
  • összesen 2 kg/fő – burgonya, tészta, zab- és egyéb gabonapehely, rizs, köles, hajdina, száraz hüvelyes (pl. bab, lencse, csicseriborsó)

FEHÉRJEFORRÁS

  • összesen 2kg/fő – húsfélék, felvágottak és hal
  • 7 L/fő – tej vagy ennek megfelelő tejtermék
  • 10 db/fő – tojás

ZÖLD TIPP: Növényi fehérjeforrásokat is beiktathatsz, mint például a száraz hüvelyesek és belőlük készült termékek, ezekben sok a szénhidrát, viszont rosttartalmuk is magas.

ZÖLDSÉG ÉS GYÜMÖLCS

  • 10 kg/fő – lehetőleg friss, de lehet konzerv, fagyasztott vagy aszalt is

ZSÍRADÉK

  • 0,5 L/fő – étolaj
  • 1 tégely/fő – vaj/margarin vagy szendvicskrém
  • 15 dkg/fő – olajos mag, dióféle 
etkezesi-kisokos

3. Vásároljunk tartós élelmiszereket?

Ha a konzerv ételeket friss zöldségekkel kombináljuk, máris vitamindúsabb, frissebb hatású lesz a menü.

  •  UHT TEJ vagy ESL TEJ

Előnye: nem kell a hűtőben tárolni a két heti adagot.

  • Fagyasztott zöldségek és gyümölcsök

Itt is fontos a mértéktartás. A lefagyasztott termékek is kitűnő vitaminforrást jelentenek.

  • Konzerv ételek

Gyümölcskonzerveknél számoljunk a magas cukortartalommal, zöldségkonzerveknél a magas sótartalommal.

  • Instant és fagyaszott ételek

Csak mértékkel fogyasszuk, a hozzáadott só-, cukor- és zsírtartalmuk igen magas lehet.

  • Figyeljünk az élelmiszerbiztonságra!
    • Mindig mossunk kezet ételkészítés előtt!
    • Azt az élelmiszert együk meg előbb, amelynek közelebb van a lejárati dátuma!
    • Alaposan főzzük/süssük meg az ételeket!
    • Fagyasztott alapanyagból készített ételt ne fagyasszunk le ismét!
    • A húst, halat mindig külön vágódeszkán aprítsuk fel és lehetőség szerint külön rekeszben tároljuk a fagyasztóban is!
    • Gyakran mossuk a konyharuhát!
  • Szedjünk-e étrendkiegészítőt?

Mivel most kevesebbet tartózkodunk a napon és lehet, hogy nem tudunk beszerezni elég zöldséget és gyümölcsöt, elsősorban C és D vitaminra lehet szükségünk.

! Az étrendkiegészítők nem helyettesítik a kiegyensúlyozott táplálkozást!

Doktor24 egészségközpont

Kapcsolódó bejegyzések

Kérdése van?

Tisztelt Érdeklődő!

Munkatársainkat hétköznapokon 8.00 és 16.30 között tudja kérdezni élőben.

Írjon nekünk!

Beszélgetés idítása

Tisztelt Látogatónk!

Weboldalunkon sütiket használunk.
Néhány süti a weboldal helyes működéséhez szükséges, míg másokkal a kényelmesebb böngészési élményt szeretnénk biztosítani.
A sütikről és az adatvédelmi szabályainkról bővebben tájékozódhat az Adatvédelmi tájékoztatónkban.

Kérjük állítsa be milyen sütiket engedélyez az oldal számára!
(Beállításait a későbbiekben módosíthatja a bal alsó sarokban található süti jelre kattintva.)

Szükséges sütik Ajánlott sütik Elfogadom

Tisztelt Látogatónk!

Személyes adatot készül megadni!
Kérjük mielőtt folytatná, olvassa el az adatvédelmi szabályainkat az Adatvédelmi tájékoztatónkban.

Megértettem