Koronavírus: Hogyan tanuljunk online?

Koronavírus: Hogyan tanuljunk online?

A járványügyi helyzet mindannyiunk életét felborította. Az otthoni munkavégzés a felnőtteknek, a távoktatás a gyerekeknek jelent kihívást már több mint két hete.

 

De miben tudjuk szülőként támogatni gyermekeinket?

„Az első és legfontosabb, hogy megmaradjon a család és a gyermek mindennapi életviteléhez szükséges rendszer, amelyhez igazodni tudnak a családtagok. A szülők most eleve szerep-összeegyeztethetetlenséggel küzdenek ebben az időszakban – egyszerre tanítanak, dolgoznak, végzik a házi teendőket, és igyekeznek a gyermek szociális kapcsolódásait is kielégíteni. Bonyolult és kimerítő helyzet. Ezért azt tanácsolom a szülőknek, hogy legyenek megengedőbbek magukkal és gyermekükkel szemben is olyan területen, amin egyébként nem szoktak (pl.: tévénézés, kütyühasználat). Nem lehet most egyszerre mindent jól csinálni. Próbáljanak meg szülők maradni – beszélgetni, viccelni, játszani vagy csak úgy, feladatok nélkül, együtt lenni a gyerekkel.” – magyarázza Kovacsics Leila klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta.

Fontos, hogy tudatosítsuk magunkban és gyermekeinkben is azt, hogy a kialakult helyzet mindannyiunknak új és egyúttal nehéz feladat, de az átalakult hétköznapok, a megváltozott munkakörülmények és a távoktatás is a mi érdekeinket szolgálják.

„Ahogy nálunk, felnőtteknél is megjelenhet a frusztráció, a munkával kapcsolatos motiválatlanság vagy a tehetetlenség érzése, a gyerekek ugyanúgy küzdenek ezekkel az érzésekkel. Mindennél fontosabb ezekben az időkben az egymásra hangolódás, a másik megértése, a tolerancia és a szolidaritás. Válságos időszakban a prioritások megváltoznak, ez pedig kihathat a tanulmányokra is, idő kell, amíg a gyerekek hozzászoknak az új rendszerhez. Ha azt látjuk, hogy kedvtelenek, ellenkeznek vagy dühösek és frusztráltak, beszélgessünk velük, nyugtassuk meg őket, és segítsünk nekik a helytállásban, de semmiképpen se büntessük, bántsuk őket azért, mert esetleg kevésbé teljesítenek jól, mint szoktak. A gyerekeknek most is, ahogy más helyzetekben is, arra van szükségük, hogy együtt legyenek velük a szüleik a kihívásokban, és ráhangolódjanak érzelmi világukra.

Ami tovább nehezíti a helyzetet, hogy az iskola szociális funkciója kiesett, illetve fizikai aktivitás sem kötődik az iskolához, márpedig ezek rendkívül fontos pszichés mozgatórugók, motiváció- és energiaforrások a gyermekek számára. Ezeket a dolgokat érdemes valamilyen formán kompenzálni, amennyire a család lehetőségei engedik: az aktuális korlátozásokkal összhangban lévő mozgási, sportolási lehetőségek biztosítása, de áthidaló megoldás lehet az online kapcsolattartás a barátokkal, osztálytársakkal, és nem utolsó sorban az örömteli, tartalmas családi együttlétek is jelentős szerepet kaptak.” – egészíti ki Juhász Dániel klinikai szakpszichológus és családterapeuta-jelölt.

 

„A helyzet “extra” odafigyelést kíván a pedagógusoktól is”

– hangsúlyozza Kovacsics Leila, majd hozzáteszi: „Különösen nagy érzékenységre van szükség most a pedagógusok részéről. Talán a legoptimálisabb megoldás, amikor a pedagógus az eddigi tapasztalatok alapján fel tudja térképezni, hogy adott gyerek, adott családban, adott tanulási vagy pszichés nehézséggel mennyire terhelhető. Ennek mentén épp annyi tanulnivalót ad a gyereknek, ami még elbírható, és nem terheli meg sem a gyereket, sem a családi életet. Fontosnak tartanám a pedagógus és a szülők közötti kommunikáció fejlesztését is – hogy a szülő bátran hívhassa a pedagógust, adott esetben a gyerek is beszélhessen vele. Hasznos lehet a differenciált oktatás – ha a pedagógus a hasonló tanulási képességű gyerekeket most egy közös platformon oktatja, ahelyett, hogy egy osztálynyi gyereknek próbálná ugyanazt az anyagot ugyanúgy leadni.”

 

Mikor forduljunk szakemberhez?

Tanulási nehézséggel vagy pszichés zavarral ebben az időszakban is számolni kell a pedagógusoknak, szülőknek és gyerekeknek egyaránt, bármennyire is alakult át a napirendünk, fontos, hogy legyen egy rendszer, ami biztonságot nyújt gyermekünk számára.

„Pszichés nehézségek esetén érdemes kapcsolatba lépni a gyermeket kezelő pszichológussal, pszichoterapeutával, adott esetben pszichiáterrel, és tőle szakmai segítséget, tanácsot kérni telefonos vagy online formában. Érdemes megkeresni azokat a szakembereket, akik már eddig is foglalkoztak a gyermekkel, hogy van-e valamilyen speciális szakmai ajánlásuk erre a helyzetre. Az autisták országos szövetségének például megjelent egy tájékoztató anyaga, ami az érintett családoknak fontos segítség lehet: http://aosz.hu/koronavirus/oktatas/. Emellett a Pedagógiai Szakszolgálatok is elérhetők, a szakemberek online tanácsadást biztosítanak a szülők részére.

Sok pszichológus kínál ebben a helyzetben szülőknek is konzultációs lehetőséget, amelynek során személyre szabott tanácsadás tud megvalósulni. Ahol tehát külső segítséget igényel a gyermek állapota, továbbra is lehet a megfelelő szakemberekhez fordulni: gyógypedagógus, pszichológus, pszichoterapeuta, pszichiáter. Így ha valaki komoly elakadást észlel, érdemes lehet gyermekpszichológust is felkeresni, aki megismerve a helyzetet, személyre szabott támogatást tud nyújtani néhány szülőkonzultáció során.– javasolja Juhász Dániel.

Kapcsolódó videók

Kapcsolódó bejegyzések

Kérdése van?

Tisztelt Érdeklődő!

Munkatársainkat hétköznapokon 8.00 és 16.30 között tudja kérdezni élőben.

Írjon nekünk!

Beszélgetés idítása

Tisztelt Látogatónk!

Weboldalunkon sütiket használunk.
Néhány süti a weboldal helyes működéséhez szükséges, míg másokkal a kényelmesebb böngészési élményt szeretnénk biztosítani.
A sütikről és az adatvédelmi szabályainkról bővebben tájékozódhat az Adatvédelmi tájékoztatónkban.

Kérjük állítsa be milyen sütiket engedélyez az oldal számára!
(Beállításait a későbbiekben módosíthatja a bal alsó sarokban található süti jelre kattintva.)

Szükséges sütik Ajánlott sütik Elfogadom

Tisztelt Látogatónk!

Személyes adatot készül megadni!
Kérjük mielőtt folytatná, olvassa el az adatvédelmi szabályainkat az Adatvédelmi tájékoztatónkban.

Megértettem