Lehangoltság vagy téli depresszió? Mutatjuk a különbséget!

Lehangoltság vagy téli depresszió? Mutatjuk a különbséget!

Az őszi-téli időszakban, az egyre rövidülő nappalok, az esős és hideg idő miatt hajlamosak vagyunk szürkébbnek látni a hétköznapjainkat, ami óhatatlanul rányomja a bélyegét a hangulatunkra is.

Dr. Papp Éva, a Doktor24 pszichiátere szerint teljesen természetes, ha az évnek ebben a szakaszában olykor úrrá lesz rajtunk a lehangoltság, vannak azonban olyan figyelmeztető jelek, amelyeket nem szabad félvállról venni, mert téli depresszióra utalhatnak – azzal pedig érdemes szakemberhez fordulni. Fontos tudni, hogy a téli depressziót a hozzáértők nem csak gyógyszerekkel kezelik, vagyis baj esetén nem kell, hogy visszatartó erő legyen a félelem a gyógyszeres terápiától!

 

Ha nem csak múló rosszkedv

A napfény hiánya az emberek többségére kedvezőtlenül hat, a legtöbben azonban felülkerekednek az átmeneti lehangoltságon. Dr. Papp Éva pszichiáter szerint az enyhe kellemetlen érzést mindenképpen el kell különíteni a téli depressziótól, ami a mi égövünkben az emberek 10-15%-át érinti. “Az, hogy valaki észleli magán a téli depresszió tüneteit, nem jelenti rögtön azt, hogy súlyos, kezelendő esetnek számít. Aki érintett a téli depresszióban, reggelente nehezebben kel ki az ágyból, megnő az alvásigénye, fokozódik az étvágya (leginkább széndhidrátús, édes ételek után sóvárog), visszahúzódóbbá válik és nincs kedve társasági életet élni, illetve csökkenhet a szexuális aktivitása is – részletezi a szakértő, aki szerint nincs ok aggodalomra, ha csak átmenetileg jelentkeznek a fenti tünetek.

 

Segítséget akkor érdemes kérni, ha ezek a panaszok az életünk több területét is beárnyékolják:

  • ha a kedvetlenség elhúzódik,
  • haszontalannak vagy bűnösnek érezzük magunkat,
  • romlik az iskolai vagy munkahelyi teljesítményünk,
  • passzívvá válunk a társas kapcsolatok terén,
  • netán öngyilkossággal kapcsolatos ijesztő gondolatok ébrednek bennünk.

 

Mit tehetünk téli depresszió esetén?

Jó tudni, hogy a téli depresszió általában ismétlődik, vagyis azoknál, akiknél korábban már előfordult, várható, hogy ismét kialakul. “Enyhébb esetekben nem kell azonnal pszichológushoz vagy pszichiáterhez rohanni – emeli ki a pszichiáter, majd folytatja: “néhány apró változtatással és egy kis odafigyeléssel ugyanis sokat javíthatunk a helyzeten. Nagyon fontos például, hogy legyen egy fix napirendünk, így kisebb az esély arra, hogy kicsúszik a kezünkből az irányítás és eluralkodik rajtunk a kedvetlenség. Tanácsos rendszeresen időt szánni a fizikai aktivitásra is, mivel a testmozgás – főleg, ha szabad levegőn végezzük – rendkívül jó hatással van a közérzetünkre. Ősszel és télen is érdemes kihasználni a napsütéses időt és nagyot sétálni vagy kirándulni, a téli depresszió egyik kiváltó oka ugyanis a fényhiány, amit így valamelyest ellensúlyozhatunk.”

Dr. Papp Éva szerint a táplálkozásra is ajánlott odafigyelni: lényeges, hogy az étrendünk ne csak széndhidrátdús, kalóriákban bővelkedő fogásokból álljon, hanem egészséges ételeket tartalmazzon. Otthon és a munkahelyünkön is a javunkat szolgálja, ha elhúzzuk a sötétítő függönyt és teret adunk a fénynek, illetve ha gyakran szellőztetünk, hogy friss levegővel teljen meg a szoba. Ne hagyjuk azt sem, hogy elhatalmasodjon rajtunk a zárkózottság: szervezzünk programokat, töltsük az időt családtagjainkkal, barátainkkal, kapcsolódjunk ki!

 

Így segít a szakember

Ha a fentiek mégsem bizonyulnak eredményesnek, érdemes pszichiáterhez vagy pszichológushoz fordulni. A doktornő elmondta, hogy több dologtól függ, milyen terápiát választanak téli depresszió esetén. Gyakran alkalmazzák például a fényterápiát, amire a biológiai óránk működéséhez igazodva, reggelente szoktak sort keríteni. Vannak olyan betegek, akik helyzetén sokat javít az óraátállítás: az ő esetükben sokszor már az a tény is elegendő ahhoz, hogy jobban érezzék magukat a bőrükben, hogy reggelente hamarabb világosodik, és nem sötétben kezdik a napot.

Előfordul persze az is, hogy gyógyszeres kezelés vagy pszichoterápia válik szükségessé, a jó hír az, hogy mindkettő jelentősen javíthat az érintettek közérzetén. Az idei, sok szempontból rendhagyó év igencsak próbára tette azokat is, akik hajlamosak a depresszióra. A szorongással és hangulatzavarokkal összefüggő kórképek lefolyását súlyosbíthatja, a járvánnyal kapcsolatos szorongás illetve a szociális élet beszűkülése is – magyarázza Dr. Papp Éva, aki tavasszal több orvos kollégájával együtt egy Facebook csoportban segített a betegeknek a vészhelyzet alatt. “Itt is egyértelműen kirajzolódott, hogy a lelkileg sérülékenyebb egyének számára mindenképpen megterhelőbb ez az év, így az őszi-téli időszakban is előfordulhat, hogy többen érzik majd szükségét a pszichológusnál vagy pszichiáternél tett látogatásnak.” 

 

Doktor24 Egészségközpont

Kapcsolódó bejegyzések

Kérdése van?

Tisztelt Érdeklődő!

Munkatársainkat hétköznapokon 8.00 és 16.30 között tudja kérdezni élőben.

Írjon nekünk!

Beszélgetés idítása

Tisztelt Látogatónk!

Weboldalunkon sütiket használunk.
Néhány süti a weboldal helyes működéséhez szükséges, míg másokkal a kényelmesebb böngészési élményt szeretnénk biztosítani.
A sütikről és az adatvédelmi szabályainkról bővebben tájékozódhat az Adatvédelmi tájékoztatónkban.

Kérjük állítsa be milyen sütiket engedélyez az oldal számára!
(Beállításait a későbbiekben módosíthatja a bal alsó sarokban található süti jelre kattintva.)

Szükséges sütik Ajánlott sütik Elfogadom

Tisztelt Látogatónk!

Személyes adatot készül megadni!
Kérjük mielőtt folytatná, olvassa el az adatvédelmi szabályainkat az Adatvédelmi tájékoztatónkban.

Megértettem