Lelki úton is támad a koronavírus

Lelki úton is támad a koronavírus

Az emberiség a szorongást és a stresszt okozó helyzetekre – az állatvilágban megfigyeltekhez hasonlóan – kétféleképpen tanult meg reagálni: vagy legyőzi a fenyegetést, vagy elmenekül előle. Az évezredek alatt az emberek rengeteg olyan fenyegető helyzettel találták magukat szembe, melyre nem alkalmazható a „megszoksz vagy megszöksz” alapelv. Vajon hogyan kezelhető egy olyan félelemmel teli modern kori stresszfaktor, mint a járványügyi helyzet? Léteznek-e megküzdési technikák, ha igen, miért fontos ezeket elsajátítanunk? Dr. Mészáros Gergelytől a Doktor24 pszichiáterétől kértünk segítséget, hogy választ kapjunk kérdéseinkre.

 

Stresszhatások típusa és a reakcióink

Az alkalmazkodás az élővilág egyik legősibb eszköze a túlélésre. Szervezetünk a stresszhelyzetekre úgynevezett „stresszreakcióval” válaszol. „A hirtelen fellépő fizikai stresszfaktorokra reagálva testünk felkészülésbe kezd: a felhalmozott adrenalinkészletünk aktivizálódik, hogy a szénhidráttartalékokat felhasználjuk. Az emésztés lelassul, a pulzus és a légzés szaporábbá válik, az izmok előfeszített állapotba kerülnek. Egy átlagos szervezet adrenalinkészlete körülbelül 20 percig elegendő arra, hogy egy ilyen típusú stresszhelyzetet kezeljen” – magyarázza a pszichiáter.

A hosszabb ideig fennálló stresszhelyzetekre válaszul a szervezetünkben tartós változások történhetnek. A kortizol hormon hosszantartó szintemelkedése szerveink alapműködését változtatja meg. Hatással van a vérképzésre, a csontok felépülésére, az alvás-ébrenlét ritmusára és az immunrendszer védekezőképességére. „A tartós stressz csökkenti a fertőzésekre adott immunválaszt, azaz könnyebben betegedhetünk meg, ha folyamatos stressz alatt állunk” – figyelmeztet Mészáros Gergely.

 

Újtípusú stresszorok – hogyan kezeljük?

A modern kor számos olyan helyzetet teremt, melyben a stresszhatás nem fizikai értelemben ér bennünket. Ilyen szituáció lehet egy vizsga, állásinterjú, a nagyobb tömeg előtti szereplés. A felsorolt és hasonló helyzetek kezelésére számunkra korábban ismeretlen megküzdési technikákra van szükség, ugyanis nem menekülhetünk el, teljesítenünk kell az adott élethelyzetben.

„A sport és a relaxáció mellett rendkívül hatékony stresszcsökkentő módszer, ha terveket készítünk és elemezzük, milyen lehetséges kimenetelei vannak az elképzeléseinknek. Jól bevált megküzdési technika, ha azonosítjuk érzelmeinket, félelmeinket és vesszük a bátorságot, hogy ezeket megfogalmazzuk és megosszuk másokkal. Hazánkban egyelőre tanulási fázisban vagyunk azon a téren, hogy belássuk, nem gyengeség, ha beszélünk a problémáinkról, félelmeinkről akár szeretteinkkel, akár egy szakemberrel” – mutat rá a pszichiáter. Dr. Mészáros Gergely kollégáival nemcsak magánszemélyek számára biztosít kríziskonzultációt, hanem számos cég munkavállalóit segíti krízisvonalon keresztül és online pszichológiai konzultációval.

 

Merjünk beszélni a problémáinkról

„Természetes, ha szorongunk és félelemmel tölt el minket egy olyan bizonytalansággal teli új élethelyzet, mint amilyenbe a koronavírus sodort bennünket. Az egészségügyi és egzisztenciális problémák, a korlátozások, a rengeteg szerep, melynek mind egyszerre kell megfelelnünk egymással összezárva, rendkívül sok feszültséget generál. Legyünk türelemmel önmagunkkal és egymással szemben is! Fontos, hogy mielőtt reagálnánk egy adott szituációban, először azonosítsuk érzéseinket. Tudatosítsuk magunkban, hogy a helyzet nem tart örökké, és bármit is érzünk jelenleg, az teljesen normális. Nem vagyunk egyedül az érzéseinkkel és nem is kell azokkal egyedül megküzdenünk” – emlékeztet Mészáros Gergely.

Sokunknak nehézséget jelent, hogy szembenézzünk félelmeinkkel és megosszuk azokat másokkal. A pszichiáter – tapasztalatai alapján – arra bíztat, hogy tárjuk fel félelmeinket, ugyanis, ha ezt tesszük, számos megbetegedést elkerülhetünk. Fontos az is, hogy időben forduljunk segítségért! A kríziskonzultáción, illetve az online pszichológiai konzultáción elsajátított megküzdési technikák hosszútávon nyújtanak segítséget a pácienseknek. Ezek a módszerek a későbbiekben bármilyen felmerülő élethelyzetben is támaszt jelentenek, és segítségükkel a stresszből fakadó negatív egészségügyi hatások, a komolyabb testi-lelki megbetegedések megelőzhetőek.

Kapcsolódó bejegyzések

Kérdése van?

Tisztelt Érdeklődő!

Munkatársainkat hétköznapokon 8.00 és 16.30 között tudja kérdezni élőben.

Írjon nekünk!

Beszélgetés idítása

Tisztelt Látogatónk!

Weboldalunkon sütiket használunk.
Néhány süti a weboldal helyes működéséhez szükséges, míg másokkal a kényelmesebb böngészési élményt szeretnénk biztosítani.
A sütikről és az adatvédelmi szabályainkról bővebben tájékozódhat az Adatvédelmi tájékoztatónkban.

Kérjük állítsa be milyen sütiket engedélyez az oldal számára!
(Beállításait a későbbiekben módosíthatja a bal alsó sarokban található süti jelre kattintva.)

Szükséges sütik Ajánlott sütik Elfogadom

Tisztelt Látogatónk!

Személyes adatot készül megadni!
Kérjük mielőtt folytatná, olvassa el az adatvédelmi szabályainkat az Adatvédelmi tájékoztatónkban.

Megértettem