Doktor24 Blog Így vegyük fel a harcot a magasvérnyomás-betegség ellen 2022. június 16.

Minek aggódjak feleslegesen? A magas vérnyomásnak jól körülírható tünetei vannak, elegendő, ha ezekre odafigyelek − gondolhatják sokan. Ez azonban tévhit!

A magasvérnyomás-betegséghez (hipertónia) társított konkrét tünetek már egy előrehaladott állapotot és szervi károsodást jelezhetnek tudtuk meg dr. X-től, Egészségközpontunk tapasztalt kardiológus-belgyógyász szakorvosától, aki szerint a magasvérnyomás-betegség megelőzéséhez elengedhetetlen, hogy rendszeresen járjunk szűrővizsgálatokra, és ellenőriztessük vérnyomásunkat. 

Mikortól beszélhetünk magas vérnyomásról?

Amikor a vérnyomásunkat megmérik, egy két számból álló értéket fogunk hallani, amit higanymilliméterben (Hgmm) határoznak meg. Az első szám a kar fő artériájában lévő nyomást mutatja, ami a szív összehúzódásakor alakul ki, ez a szisztolés vérnyomás. A második szám a diasztolés vérnyomás, amely a szívverések közti szünetekben mérhető nyomást mutatja avatott be bennünket a doktornő.

Az optimális vérnyomás 120/80 Hgmm alatti, 140/90 Hgmm alatti érték esetében azonban már emelkedett-normális vérnyomásról beszélhetünk, és érdemes rendszeresen eljárni szűrővizsgálatokraDe van itt még valami!

Kialakulhat nálam is hipertónia?

Vannak olyan kockázati tényezők, amelyek magasvérnyomás-betegségre hajlamosíthatnak bennünket, és amelyek miatt szintén rendszeres szakorvosi vizsgálat javasolt, melyre itt tudsz időpontot foglalni!

Melyek is ezek?

  • a csökkent fizikai aktivitás
  • ülő munka
  • túlsúly (a hasi típusú elhízás szorosabb összefüggést mutat a hipertóniával)
  • dohányzás
  • sóban gazdag étrend
  • túlzott alkoholfogyasztás
  • magas vérzsír szintek
  • köszvény
  • cukorbetegség

Ha valamelyik kockázati tényező érint bennünket, akkor ne legyünk restek évente ellenőriztetni a vérnyomásunkat! Ilyenkor gondosan kikérdeznek bennünket, és a fizikális orvosi vizsgálat mellett vérnyomásmérés és EKG vizsgálat is történik.  Ennek alapján a szakorvos eldönti, szükséges- e további vizsgálatok elvégzése. 

Nem kell aggódni, a szűrés teljesen fájdalommentes!

Mit tehetek azért, hogy elkerüljem a magas vérnyomás kialakulását?

  • Kevesebb só, több zöldség és gyümölcs!

Amire szükségünk lesz, az a rostokban, cellulózban, valamint a kalcium-, kálium- és magnéziumban gazdag étrend, amit sok-sok zöldség és gyümölcs fogyasztásával biztosíthatunk.

Magasvérnyomás-betegség esetén azonban bánjunk csínján a sóval! 

A kardiológus tippje: Kerüljön a tányérunkra minél gyakrabban alma, birsalma, sárgarépa, banán és csicsókát; valamint fogyasszunk gabonaféléket, olajos magvakat és száraz hüvelyesek is!

  • Kávé és energiaital? Csak óvatosan!

A közhiedelemmel ellentétben a rendszeres kávéfogyasztás (kb. azonos mennyiségű, azonos gyakorisággal és napszakban fogyasztott kávé) a vérnyomást nem befolyásolja jelentősen, mégis érdemes kerülni a nagyobb adagokat! 

Figyeljünk oda az energiaitalokra is, amelyek akár hétszer annyi koffeint tartalmaznak, mint egy adag erős kávé, ráadásul rengeteg cukor és mesterséges adalékanyag található bennük.

A kardiológus tippje: Annak érdekében, hogy vérnyomásunkkal ne legyen probléma, napi 3-4 csésze kávénál ne fogyasszunk többet! 

  • Intsünk búcsút a cigarettának!

Bár a vérnyomást csak kismértékben befolyásolja, ugyanakkor a szív- és érrendszeri rizikót jelentősen csökkenti, ha abbahagyjuk a dohányzást!

A kardiológus tippje: A leszokás nehéz folyamatához keressünk kapaszkodókat és motivációt.  Kiváló segítséget nyújthatnak ehhez a dohányzás leszokást támogató, viselkedésváltozást elősegítő mobilalkalmazások is.

  • Pattanjunk fel a fotelből, de figyeljük a pulzusunkat!

Jó hír, hogy a rendszeres testmozgás csökkenti a szisztolés és a diasztolés vérnyomást az egészséges és magasvérnyomás-betegséggel küszködő egyéneknél is. De mit sportoljunk?

Akik magas vérnyomásra hajlamosak, vagy már ismert betegek, azok válasszanak dinamikus sportokat (futás, kocogás, nordic walking, kerékpározás), de hanyagolják a haspréssel, erőlködéssel járó mozgásformákat (pl. súlyemelés)!  Ez utóbbiak ugyanis hirtelen emelhetik a vérnyomásukat!  

  1. Fogyasszunk D-vitamint!

Magasvérnyomás-betegségben érintettek esetében a napi legalább 800 NE D-vitamin fogyasztása jelentős mértékben csökkentheti a szív- és érrendszeri események kockázatát.

A kardiológus tippje: A D-vitamin felírását kérhetjük háziorvosunktól is, így olcsóbban juthatunk hozzá! 

Útravalóul

Az időben felfedezett és kezelt magasvérnyomás-betegség segít a szövődmények, szervi károsodások (szív- és érrendszer, vese, szem, központi idegrendszer) és társbetegségek (infarktus, szívelégtelenség, stroke, veseelégtelenség) megelőzésében. Figyeljünk oda magunkra és környezetünkre! Olvass tovább kardiológiai szakrendelésünkről!